مقالات

زندگی حیرت‌انگیز زنبور عسل!


زندگی حیرت‌انگیز زنبور عسل!

قرن‌هاست زنبورداران زنبورهای عسل را پرورش می‌دهند و ما از خواص عسل تولیدی آن‌ها بهره‌مند می‌شویم. هم‌چنین بسیاری از کشاورزان برای گرده‌افشانی محصولاتشان به زنبورهای عسل وابسته‌اند. در واقع زنبورهای عسل بیش از یک سوم محصولات غذایی مصرفی ما را گرده‌افشانی کرده‌اند.

در زیر نکات اعجاب‌انگیز زندگی این حشرات اجتماعی و منحصر به فرد به اختصار آورده شده است.

زنبورهای عسل می‌توانند با سرعت ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر در ساعت پرواز کنند.
زنبورها با وجود داشتن حداکثر سرعت ۲۵-۳۰ کیلومتر در ساعت، سریع‌ترین حشرات بال‌دار دنیا نیستند، زیرا آن‌ها برای پرواز در سفرهای کوتاه (از گلی به گل دیگر) آفریده شده‌اند. بال‌های کوچک زنبورهای عسل باید ۱۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ بار در دقیقه باز و بسته شود تا بتواند آن‌ها را به کندو برساند. سرعت زنبورها زمانی که دانه‌های گرده را حمل می‌کنند به ۱۵ کیلومتر در ساعت کاهش می‌یابد.

  • یک کندوی زنبور عسل ممکن است از بیش از ۶۰ هزار زنبور تشکیل شده باشد.

برای انجام تمام امور کلنی به زنبورهای زیادی نیاز است (۲۰ هزار تا ۶۰ هزار زنبور در هر کندو). در اینجا به برخی از این امور اشاره شده است:

  • زنبورهای پرستار از نوزادان مراقبت می‌کنند.
  • کارگران از ملکه مراقبت کرده و به او غذا می‌دهند.
  • زنبورهای نگهبان در ورودی کندو مستقر شده و از کندو محافظت می‌کنند.
  • کارگران ساختمانی موم می‌سازند که در ملکه در آن‌ تخم گذاشته و کارگران، عسل را در آن ذخیره می‌کنند.
  • برخی از کارگران اجساد زنبورهای مرده را از کلنی خارج می‌کنند.
  • تعدادی از زنبورها وظیفه جمع‌آوری شهد و گرده را بر عهده دارند.
  • یک زنبور عسل کارگر تنها ۰٫۰۸۳ قاشق چای‌خوری عسل تولید می‌کند.

قدرت زنبورهای عسل در تعداد آن‌هاست. زنبورهای کارگر برای حفظ کلنی در زمستان باید از فصل بهار تا پایان پاییز، حدود۳۰ کیلوگرم عسل تولید کنند. برای رسیدن به این هدف و با نرخ ۰٫۰۸۳ (یک دوازدهم یک قاشق چای‌خوری) عسل به ازای هر زنبور، به ده‌ها هزار کارگر نیاز است. جالب است بدانید که یک کلنی زنبور عسل به خوبی از عهده‌ی تهیه عسل مورد نیاز برای فصل زمستان بر می‌آید.

  • ملکه زنبور عسل می‌تواند پس از جفت‌گیری، برای سراسر زندگی خود اسپرم ذخیره کند.

ملکه می‌تواند سه تا پنج سال زندگی کند. او یک هفته پس از خروج از تخم، جهت جفت‌گیری از کندو خارج می‌شود. اگر او طی ۲۰ روز نتواند جفت‌گیری کند، توانایی تولیدمثلی خود را برای همیشه از دست می‌دهد. ملکه پس از جفت‌گیری دیگر نیازی به جفت‌گیری مجدد ندارد. او اسپرم‌ها را در اسپرماتکا (فضای خالی داخل بدن) نگه می‌دارد و از آن‌ها جهت بارور کردن تخم‌ها در طول عمر خود استفاده می‌کند.

  • ملکه زنبور عسل می‌تواند روزانه بیش از ۲۰۰۰۰ عدد تخم بگذارد!

تنها ۴۸ ساعت پس از جفت‌گیری، ملکه وظیفه مادام العمر خود یعنی تخم‌گذاری را شروع می‌کند. یک ملکه زنبور عسل می‌تواند در یک روز به اندازه وزن بدن خود تخم‌ریزی کند. میزان متوسط تخم‌گذاری روزانه حدود ۱۵۰۰ تخم است و ملکه ممکن است در طول دوران زندگی خود تا حدود یک میلیون تخم بگذارد. همان‌طور که ممکن است حدس بزنید او هیچ زمانی برای رسیدگی به کارهای دیگر خود ندارد، بنابراین کارگران وظیفه نظافت و تغذیه او را بر عهده دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.