مقالات

گونه های مختلف زنبورعسل

زنبور عسل هندی

زنبور عسل هندی جثه ای کوچک تر از زنبورهای عسل معمولی دارد به همین ترتیب اندازه سلول هایی که در کندو درست می کند نیز کوچک تر بوده و در نتیجه تولید عسل کمتری خواهد داشت.

زنبور عسل درشت

محل زندگی این گونه از زنبور های عسل در هندوستان و چین است. این زنبورها جثه بزرگ تری نسبت به زنبورهای عسل معمولی دارند و بزرگ ترین زنبور عسلی هستند که تا کنون شناسایی شده است. زنبورعسل درشت، در حیات وحش زندگی می کند و کندو های خود را بر فراز شاخه های بلند درختان می سازد. این گونه از زنبور عسل در سال چند بار از کندو های خود کوچ می کند و در رابطه با مبحث زنبورداری غیر اقتصادی به شمار می روند.

زنبور عسل کوچک

این گونه از زنبور از تمام گونه های زنبور عسل کوچک تر هستند و مانند زنبور های عسل درشت، در حیات وحش و زیر درختان لانه درست می کنند. این دسته از زنبور ها بیشتر در هندوستان و مناطق جنوبی ایران یافت می شوند و مانند زنبور های عسل درشت تک شان و غیراقتصادی هستند.

زنبور عسل اروپایی

زنبور عسل اروپایی به زنبورانی گفته می شود که در کندو ها نگهداری می شوند و دارای نژاد های مختلفی هستند.

زنبور عسل خوب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

برای اینکه زنبورداری را آغاز کنید لازم است تا از زنبورهایی که از نژاد خوبی بهره مند هستند بهره ببرید تا سود بیشتری شامل حالتان شود. حال با هم به خصوصیاتی که یک نژاد خوب از آن بهره مند است می پردازیم:

– زنبورعسل مناسب برای زنبور داری باید پر محصول بوده، آرام باشد و کمتر نیش بزند.

– زنبور عسل خوب باید بچه دهی کم و در مقابل قدرت چرای بالایی داشته باشد.

– درمقابل امراضی که زنبور عسل را تهدید می کند مقاومت بالایی داشته باشد.

– زنبور عسل با نژاد خوب در زمستان مصرف عسل کمتری دارد.

اگر بخواهیم به مرغوب ترین نژاد زنبور عسل برای زنبورداری بپردازیم باید گفت زنبورعسل اروپایی یا زنبور عسل معمولی با نژاد ایتالیایی، کارنیکا و قفقازی بهترین گونه های زنبورعسل برای زنبورداری به شمار می روند. زنبورهای عسل ایرانی جثه بسیار ریزی دارند، بسیار مهاجم بوده و پر نیش هستند ولی در عین حال عسل زیادی تولید می کنند و در مقابل امراض و آفات مختلف مقاوم هستند.

تعداد و زمان خرید کندو برای شروع زنبورداری

بهترین زمان برای خرید کندو زنبور عسل اواخر زمستان تا اوایل بهار است چرا که کندو زمستان را پشت سر گذاشته و جمعیت کنونی، جمعیت اصلی کندو را تشکیل می دهد. لازم به ذکراست، افراد مبتدی که می خواهند شغل زنبورداری را در پیش بگیرند نباید در پاییز و زمستان کندو خریداری کنند چرا که در این زمان جمعیت موجود در کندو ها جمعیت کاذب است و در زمستان بسیاری از زنبور های موجود در کندو ها از بین خواهند رفت. برای آغاز کار زنبورداری در بهار اقدام به خرید کندو کنید؛ برای شروع دو الی سه کندو جوابگوی شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.